mandag den 9. januar 2012

Tyttebærlyng midt på vinteren

Hej med jer!

Hvordan står det til derude i bloglandia? Er I kommet godt igang med den nye uge? Jeg har haft en travl dag på arbejde, og nyder nu at kunne slappe lidt af.

Når man bor på våre breddegrader her i Innlandet i Norge er det altid en udfordring at skaffe grønne blade, mos m.m. i løbet af vinteren til buketter og dekorationer. Med 1/2 m sne udenfor fra efteråret til foråret kan man ikke bare gå ud og hente noget i haven, sådan som jeg var vandt til i Danmark. 
Jeg plejer derfor allerede i oktober at hente materialer fra naturen til brug i løbet af vinteren. Det er selvfølgelig ikke alt, som kan holde sig, men mos i forskellige varianter, tyttebærlyng og efeu/vedbend er taknemmelige at opbevare i månedsvis. Kråkefot kan også holde sig rimelig længe. (Er der i øvrigt nogen, som ved hvad kråkefot (Lycopodiaceaea på latin) hedder på dansk?)
Jeg har dem som regel stående i en ikke helt tæt-sluttende kasse, som jeg jævnlig vander lidt, så det holdes fugtig. Kassen må opbevares køligt, men frostfrit. Jeg er heldig, som har nogle kølige kælderrum, hvor mine kasser står godt. Dermed har jeg igennem en god del af vinteren altid lidt grønt liggende klar uden at måtte ud og købe det i dyre domme.

Tænkte at jeg skulle vise jer lidt flere billeder fra min "foto-shoot" (hæhæ) igår. 




Kransene ovenfor og nedenfor er derfor lavet på tyttebærlyng plukket i oktober. 








Ha en fortsat glimrende aften, folkens! :)


2 kommentarer:

  1. Vilka vackra och inspirerande bilder. Du är bara så duktig.

    Kramen
    Elna

    SvarSlet
  2. Dejlige dekorationer du har lavet. Meget æstetisk farveholdning.
    Smukt med smuk på...

    SvarSlet