lørdag den 14. maj 2011

Mælkebøtter - ukrudt eller hva'??

"Mælkebøtter" på dansk. "Maskros" på svensk. Og "Løvetann" på norsk.
Kært barn har mange navne. Ellers er barnet nu 'så kært'? Traditionelt er de jo udskældte og forhadte.

Men jeg synes nu at en mark dækket med et tæt tæppe af solgule mælkebøtter er noget af det flotteste på denne årstid. Og en utrolig dejlig forsmag på sommeren. Jeg skulle ønske at man kunne bruge disse blomster i blomsterarrangementer, men det går jo som bekendt ikke. Så vi må nøjes med at nyde synet af dem ude i naturen. Men der står de godt nok også flot.

Disse billeder tog jeg sidste år lige i nærheden af hvor vi bor. Jeg har gået og glædet mig til at mælkebøtterne skulle komme op igen i år, men bondemanden tillod sig at pløje marken for et par uger siden. Så nu er der  bare en brun kedelig mark i stedet. Så vi må glæde os over sidste års billeder i stedet.



Det er næsten så man kan høre bierne summe, ikk'? Hmm...jeg glæder mig til sommeren. :)

Klem fra Ina

5 kommentarer:

  1. Jag är inte så förtjust i maskrosor men min mamma har berättat en gullig historia från när min bror var liten: På skolavslutningen tar barnen med sig blommor. Min bror ville ta med sig maskrosor istället för vackra liljekonvaljer. Mamma undrade varför och han svarade då "för att de ser ut som små solar". Han fick ta med sig maskrosorna! =)

    Kram Emma

    SvarSlet
  2. tack för att du får mig att längta till sommaren!! Kram Lotta

    SvarSlet
  3. Hej Ina, tak for denne hyggelige blog :-)
    Ja naturen lige nu er så dejlig derude, farverne er helt overvældende og enorm livsbekræftende at alt det 'bare' kan piple op af den jord, som for blot et par måneder siden var et brungråt levn af vinterens kulde - efter at snedækket var smeltet væk. Nu er skoven SÅ grøn og mælkebøtterne står i fuld flor, og haven er også ved at folde sig ud - herligt :-)
    Kærlig hilsen fra Hanneke

    SvarSlet
  4. Emma: Sikke en sød historie! Og han havde jo så ret! Så fint at han fik ta med sig mælkebøtterne. :)

    Hanneke: Så hyggeligt at se dig her! Jeg er helt enig; det er utroligt livsbekræftende at se alt det som pipler op af jorden. Det er ikke altid at vi er lige gode til at lægge mærke til det og sætte pris på det, så det kan være godt at minde hinanden om det. Ha en dejlig dag. Klem fra ina

    SvarSlet
  5. Men nej hur mycket om dandelions:) That is rabbits heavenly field, so much to eat.

    SvarSlet